Na čo si dať pozor pri kúpe jazdeného Volva?
Kúpa vozidla je vždy veľká investícia, hlavne ak sa jedná o nové auto. Aby sme obišli tento problém, zvyčajne kupujeme jazdené autá, ktoré sú v rámci nášho rozpočtu. Toto riešenie má svoje výhody, ale aj úskalia. O výhodách asi nie je potrebné písať.
Skúsenosti s jazdenkami modelov V50, XC60, XC90 a XC70 nájdete zhrnuté v nasledujúcich riadkoch. Na konci článku sú všeobecné odporúčania pre kúpu jazdeného Volva.
Najobľúbenejšie modely jazdeniek
Volvo XC60
Zo skúseností vieme, že bezkonkurenčne najobľúbenejší model Volva je XC60. Bezpečná a štýlová „šesťdesiatka“ poskytuje výhody veľkých SUV ako je výborný výhľad z auta, vyšší posed a vynikajúcu bezpečnosť posádky, a to v kompaktnom rozmere, ktorému nerobí problém ani jazda v meste. Je preto obľúbenou voľbou pri kúpe všestranného rodinného auta. Prvý krát sa kolesá XC60 roztočili po ceste v roku 2008 a rýchlo priviezli XC60 k titulu najpredávanejšieho Volva.
Prvá generácia (2008-2017) je postavená na platforme P3. V čase jej vývoja patrilo Volvo pod koncern Ford, rovnako ako značka LandRover. Pri vývoji XC60 sa teda terénne vlastnosti ladili v LandRoveri, ale hlavná koncepcia XC60 postaviť SUV, ktoré bude určené prioritne na asfalt zabezpečila XC60tke takmer dokonalé vyladenie podvozku v domácom Švédsku. V apríli 2010 bol predstavený model R-design, kde bolo okrem špecifických prvkov karosérie upravené aj pruženie.
Druhá generácia (2017- súčasnosť) bola predstavená v Ženeve v roku 2017. Je založená na platforme SPA, rovnako ako modely S90, V90 a XC90. Poháňaná je štvorvalcami v rôznych konfiguráciách, čo súvisí s posunom Volva k používaniu menších motorov.
Už klasicky najvyhľadávanejšími modelmi XC60 sú tie s dieselovými motormi, zatiaľ čo DRIVe s pohonom predných kolies je najúspornejšou voľbou. Automatická prevodovka Volvo Geartronic je efektívna, ale zvyšuje spotrebu paliva a emisie CO2. Ak požadujete nízke náklady, manuálna prevodovka je tou najlepšou voľbou.
Volvo XC90
Ak hľadáte bezpečné 7-miestne SUV pre veľkú alebo aktívnu rodinu, je Volvo XC90 tou správnou voľbou. Práve sedem miest býva jedným z hlavých argumentov prečo siahnuť po tomto veľkom aute. Ak potrebujete pre bežné fungovanie iba 5 miest, zvyšné dve miesta zostanú skryté v podlahe batožinového priestoru. Tým pádom získate obrovský priestor, kde bez problémov pobalíte na dovolenku celú rodinu, vrátane psa.
Prioritou značky je bezpečnosť nielen posádky, ale aj okolia. Mohutná predná časť XC90 je preto stavaná tak, aby absorbovala nárazy spredu. Ochrana chodcov je pre Volvo rovnako dôležitá, preto je predná časť auta navrhnutá tak, odkláňala chodcov v prípade nehody smerom ku kapote vozidla, nie pod vozidlo. Strecha XC90 je vystužená vysokopevnostnou oceľou, aby sa zabránilo jej deformácii v prípade prevrátenia. Tento systém Volvo sa označuje ako ROPS a je prepojený s kontrolou stability pri prevrátení (RSC, prvý krát zavedený v roku 2003), elektronickou kontrolou stability (DSTC) a systémami SIPS (Side Impact Protection System, bočné airbagy šoféra aj spolujazdca).
Aj zadná konštrukcia modelu XC90 bola navrhnutá tak, aby absorbovala nárazovú energiu. Cestujúci sú chránení systémom WHIPS (bezpečnostný systém v predných sedadlách, ktorý pri náraze zozadu chráni chrbticu pasažiera).
Prvá generácia (2002-2014) je postavená na platforme P2, spolu s ďalšími veľkými modelmi Volva. Druhá generácia (2015-súčasnosť) je už postavená na globálnej platforme SPA.
Volvo V70 / XC70
Typicky „volvácky“ veľké a robustné kombi strednej vyššej triedy s názvom V70, alebo ako verzia s pohonom 4x4 pod názvom XC70, bolo vyrábané od roku 1996 do 2016, v celkovo troch generáciách (1996-2000, 2000-2007, 2007-2016). Od vzhľadu „pohrebáku“ v prvej generácii prešlo V70 k elegantnému kombíku tretej generácie. Jedna vec sa ale rokmi nemení – že V(XC) 70 exceluje v komfortnom jazdení na dlhé trasy. Auto poskytuje veľký vnútorný priestor – ako pre posádku na predných aj zadných sedadlách, tak aj pre ich majetok v batožinovom priestore. Jediný nedostatok je miesto na chodidlá pre pasažierov vysokej postavy vzadu.
Ak hľadáte auto pre pohodlné cestovanie na dlhé vzdialenosti, je V70 tou správnou voľbou. Nesvedčí mu pretekanie v zákrutách, diaľnice si ale dokáže užiť. A rovnako aj vy. Aj po dlhej ceste z neho vystúpite bez pocitu únavy a stuhnutosti chrbta.
Zvýšený podvozok a „drsné“ oplastovanie karosérie poukazujú na verziu s pohonom 4x4. Tejto nevadia nerovnosti slovenských ciest, nezľakne sa ani bežného terénu. V zime Vás spoľahlivo udrží na ceste, v lete Vás vezme na výlet mimo asfalt. Samozrejme v rámci možností kombíku, určite to nie je offroad.
Ako každé Volvo aj tento model si zakladá na bezpečnosti. Volvo V70 získalo v roku 2009 všetkých 5 hviezdičiek v nezávislých testoch bezpečnosti.
Či sa jedná o automat alebo pohon 4x4, je najlepšie ak auto prezrie odborník ktorý vie ako majú dané systémy vo Volve správne fungovať.
Pred kúpou konkrétneho auta Vás preto pozývame k nám do špecializovaného Volvo servisu, kde Vám okrem automatu a štvorkolky skontrolujeme auto a vysvetlíme Vás aké prípadné ďalšie investície Vás s autom čakajú.
Volvo V50
Ak hľadáte kombi nižšej strednej triedy s dobrými jazdnými vlastnosťami za prijateľnú cenu, skúste sa popozerať po jazdených modeloch V50. Tento model vyšiel prvý krát zo švédskej automobilky v roku 2004, za posledným z nich sa brána zatvorila v roku 2012. V dobe jej vývoja patrilo Volvo pod koncern Ford, V50 preto zdieľa veľa prvkov s Focusom.
Vnútorný priestor je dizajnovo príjemný, slabinou je nedostatok odkladacích priestorov. Sedačky sú pohodlné, vyšší pasažier sediaci vzadu ale z priestoru veľmi nadšený nebude.
Až 90% ponuky V50 na trhu tvoria naftové verzie. Najviac zastúpený je motor 1,6 D s výkonom 80 kW (109 koní), resp. 84 kW (114 koní). Jednotka pochádza zo spolupráce Ford – PSA. Čo sa týka jazdy, motor je úsporný, dokážete s ním bez problémov chodiť za 5 – 6 litrov nafty, dáva autu dostatočnú dynamiku a má príjemný kultivovaný chod. Bohužiaľ je tento úsporný motor pomerne nespoľahlivý. Na svet prišiel s výrobnou vadou, ktorá má za následok rýchle degradovanie olejovej náplne. Vyžaduje si preto zvýšenú pozornosť pri údržbe a citlivé zaobchádzanie. Čiastočne predísť prípadným problémom sa dá častou výmenou oleja, určite je treba ho meniť po 15 000 km. Zadreté turbo, únik oleja cez tesnenia ventilov alebo nadmerná tvorba karbónu sú pomerne častým dôvodom návštevy servisu.
Ak jazdíte dlhé trasy a chcete naftový motor, lepšou voľbou pre Vás bude 100 kilowatový dvojliter. Okrem bežných neduhov dieselových motorov ako sú vstrekovače, EGR, DPF či dvojhmotý zotrvačník mu v zásade nie je čo vytknúť. Spotrebu s ním udržíte pri slušnej jazde na 5,5 – 6 litroch nafty.
Pri naftových päťvalcoch je spotreba pri výbere manuálnej prevodovky na úrovni 6-7 litrov, ak zvolíte automat rátajte o liter viac. Čo sa spoľahlivosti týka okrem klasických diesel – neduhov si treba ustrážiť hlavne výmenu vírivej klapky a napínania rozvodov.
Modely V50 majú relatívne odolný a bezproblémový podvozok. Ak si vyberiete variant s automatickou prevodovkou určite si preverte akú údržbu jej venoval predchádzajúci majiteľ.
Čo by ste mali vedieť predtým ako si vyberiete
Najčastejšou voľbou pri kúpe jazdeného Volva býva nafta. Ako pri väčšine áut, aj tu bývajú častým problémom vstrekovače alebo upchatie DPF filtra. Ten sa upcháva hlavne pri autách používaných v meste, a jazdiacich na krátke vzdialenosti.
Pri platformách P2 a aj pri P3 sú motory spoľahlivé, ich slabinou môžu byť vírivé klapky. Závada je pomerne ľahko odstrániteľná, v našom servise ju robíme ako „na bežiacom páse“. Päťvalce vyrábané po roku 2009 ktoré spĺňajú normu EURO 5 už vírivé klapky nepoužívajú.
Naftový päťvalec 2.4 je mechanicky pomerne vydarený motor, treba si však dať pozor na pravidelnú kontrolu napínaku remeňa pomocných rozvodov. Nutnosťou pri platforme P3 je presne vedieť kedy boli menené rozvody motora a pohon príslušenstva tzv. drážkový systém. V prípade že si nie ste istí, určite pri kúpe počítajte s ich výmenou. V našom servise sa totiž niekoľko krát za rok stretávame s motormi ktoré sú úplne zničené v dôsledku prvotného poškodenia pohonu príslušenstva. Ak ku nám prinesiete auto na predkúpnu obhliadku povieme Vám presnú cenu s ktorou môžete počítať.
Podvozok trpí na opotrebované ložiská a vôle v prednej náprave. Na jazdné vlastnosti negatívne vplýva aj pokazený pohon všetkých kolies.
Ak si vyberiete model s automatickou prevodovkou je lepšie dať skontrolovať auto niekomu kto má s podobným modelom skúsenosti, a vie ako má automat radiť. Ak totiž predchádzajúci majiteľ zanedbal údržbu, môže sa to prejaviť na jej životnosti.
Olej v prevodovke nepodlieha až takému znehodnocovaniu ako olej v motore no znehodnocuje sa samozrejme tiež. Tzv. celoživotná náplň skutočne existuje. Ale myslí sa tým podľa predikcie kvality taká životnosť auta, na ktorú sú stavané súčiastky v aute. A to je spravidla 5-6 rokov alebo 100-200 000 km, u prémiových 250-300 000 km. Toto sa považuje za životnosť auta. Takže meniť určite treba. Ak si zvolíte automatickú prevodovku, nezabudnite na výmenu oleja, ktorá by sa mala robiť každých 60 000 km. U nás ju robíme formou preplachu. Viac o údržbe automatickej prevodovky sa dozviete tu>>.
Ak Vás zaujala verzia s pohonom 4x4 označovaná AWD určite je potrebné skontrolovať funkčnosť štvorkolky. Haldex býva spoľahlivý, problém môže nastať pri ťahaní ťažkých prívesov alebo nárazovom zaťažení (napr. vyťahovaní zapadnutého auta a pod.). Pri haldexe je už potrebné okrem oleja meniť aj filter a prečistiť sitko čerpadla haldexu. Vymieňať olej každých 60 000 km treba aj v uhlovej a diferenciálnej prevodovke aby ste predišli rýchlejšiemu opotrebovaniu. Ak sa vám začne zo zadu ozývať hučanie, nemusí to byť ložisko kolesa ako uvažuje väčšina autoservisov. Z našej 12 ročnej skúsenosti so servisovaním vozidiel Volvo vieme, že to môže byť diferenciálna prevodovka a bude nutný jej repas. Ten samozrejme v našom sevise robíme, ale môže byť pre vašu peňaženku nečakanou záťažou.
Bežný laik nemusí spoznať varovné signály ktoré auto na skúšobnej jazde vysiela. Preto ešte pred kúpou auta prineste vybrané auto do nášho servisu, kde Vám skontrolujeme stav vozidla a radi Vám povieme všetko čo si vyžaduje údržba. Často sa totiž v našom autoservise stretávame s autami, ktoré si majiteľ pred kúpou nedal preveriť, a poškodenie prednej nápravy či nefunkčnosť pohonu všetkých kolies je potom nečakaná a nepríjemná záťaž pre peňaženku.
Volvá sú zvyčajne spoľahlivé a bezpečné autá. No ani im sa ale nevyhnú problémy spôsobené nekvalitným servisom alebo nesprávnym používaním. Kontrola auta pred kúpou u odborníkov preto má svoje opodstatnenie a v konečnom dôsledku Vám môže ušetriť nemalé finančné prostriedky.
Kúpa jazdeného Volva je presne taká istá, ako kúpa akéhokoľvek jazdeného auta. Problém nie je v samotnej kúpe jazdenky, ale v starostlivosti ktorá bola autu poskytovaná od začiatku jeho užívania. Volvo je zvyčajne spoľahlivé auto s dlhou životnosťou, samozrejme za predpokladu že sa o neho správne staráte a jazdíte. Nie je ničím výnimočným vidieť Volvo ktoré má na tachometri 400 – 500 tisíc kilometrov.
Nekupujte mačku vo vreci
Nedajte na prvý dojem. Vyleštené a dokonale vyumývané auto či dobrý dojem z predávajúceho ešte neznamená že auto bude v dobrom stave aj po technickej stránke. Pamätajte si, že vždy dostanete to, za čo zaplatíte. Pozor teda na „výhodnú kúpu“, terajší majiteľ sa môže snažiť zbaviť sa „horúceho zemiaku“ v podobe Volva so zanedbanou údržbou.
Ak si vyberiete auto ktoré Vám svojou výbavou a cenou vyhovuje, v našom servise Vám ho skontrolujeme a povieme Vám aké investície Vás pri jeho kúpe čakajú. Venujeme sa Volvám už 13 rokov. Poznáme ich muchy, vieme kam sa pozrieť aby sme odhalili väčšie investície ktoré by Vás po kúpe mohli zaskočiť.
V našom servise sa denne venujeme bežnému servisu aj vážnejším opravám áut značky Volvo. Ak si vyberiete auto ktoré vyhovuje Vašim požiadavkám prineste ho k nám. Skontrolujeme jeho celkový stav a upozorníme Vás na prípadné chyby. Zároveň Vám vysvetlíme aké investície Vás môžu pri vybranom type čakať.
Presvedčili sme Vás, že kontrola vozidla pred kúpou má význam? Máte viac otázok alebo sa chcete nahlásiť na servis?
KONTAKTUJTE NÁS
prostredníctvom telefónnych čísel +421 (0) 917 254 488, +421 (0) 910 278 211
alebo cez náš webový formulár.
Zdroj fotografií: wikipédia